Těžký tank Maus
Těžký tank Maus
Nejtěžší tank druhé světové války. Do dnešních dnů zůstává stále nejtěžším tankem světa. Tank Maus (Mamut) byl konkurentem tanku E-100 .
Za skutečného otce supertěžkých tanků je považován doktor Ferdinand Porshe. Ten se setkal osobně s Adolfem Hitlerem 29.listopadu 1941 na půdě Říšského kancléřství a nadchl vůdce pro svůj nápad , realizovat extrémně silně opancéřovaný tank s váhou okolo 100 tun, nakonec však byla váha překročena o téměř 90 tun což řadí Mause mezi nejtěžší tank světa.
S podporou nejvyšších míst Porshe na své studii pracoval s velkou vervou dále, až v květnu 1942 se na nátlak ministra zbrojní výroby Alberta Speera spojil s týmem Kruppova závodu, který také pracoval na vývoji supertežkého tanku. Zprvu bylo krycí méno projektu Mamut, které bylo záhy změněno na Maus (Myš).Vojenské označení projektu bylo Typ 205.
V prosinci 1942 oznámili Porsche a Kruppův zástupce dr.Muller, že do léta 1943 by mohl být realizován prototyp Mause a poté by následovala sériová výroba tempem pěti kusů měsíčně. V průběhu vývoje hmotnost vozu stále vzrůstala, rovněž hlavní výzbroj se přesunula do jiných dimenzí.
Celkově se nyní zvažovali čtyři návrhy, buď kanón ráže 150 mm, upravený protiletecký kanón Flak ráže 128 mm či jeho prodloužená modifikace shodné ráže, nakonec mněl být adaptován námořní kanón ráže 127 mm, původně určený pro torpédoborce. Nakonec byl použit 128 mm kanón KwK 44 délky 55 ráží. Napravo od něj byl instalován koaxiální 75 mm kanón KwK 44 délce hlavně 36 ráží.
Věž, vyvinutá firmou Krupp byla optimalizována i pro instalaci kanónu ráže 150 mm. Nalevo od 128mm kanónu bylo vytvořeno střeliště pro 7,92mm kulomet MG 34, určený především pro boj s nekrytou pěchotou nepřítele. U sériových vozů se počítalo pro zvýšení učinnosti namísto kulometu s automatickým 20mm leteckým kanónem MG 151/20.
V konečné podobě byl Maus řešen jako rozměrný typ jednoduchých tvarů, na korbě byla umístěna masivní plně otočná vež, v jejíž čelní stěně se nacházela veškerá organická výzbroj tanku.Čelní pancíř vany vozu měl tlouštku 200mm, její stěny 180mm a zadní strana 160mm. Čelo skýtalo pancéřovou ochranu silnou 240mm, její boky a zadní stěna 200mm.
V zadní části věže se nacházelo skladiště 128mm granátů. Bylo jich zde dvacet čtyři, přičemž plný počet ve voze činil osmašedesát kusů. hlavní skladiště munice se nacházelo pod bojovým prostorem, zde bylo uloženo i 175 75mm granátů, dalších 25 střel stejné ráže bylo uloženo ve speciálních boxech v interiéru věže, souhrný počet 75mm munice tedy činil 200 kusů.
Originálně konstrukční tým vyřešil otázku podvozkové skupiny. pojezdová kola byla řazena na každé straně řazena do čtyř řad, přičemž vždy čtyři kola tvořila nezávisle zavěšenou skupinu, představující jakýsi "vozík". Samotné kolo mělo průměr 55cm.
Na každé straně podvozku se nacházelo šest těchto čtyřkolých skupin. Vrchní část každé skupiny přitom ještě nesla dvě napínací kladky o průměru 10cm. Každou polovinu podvozku doplňovalo mohutné hnací a napínací kolo. Na neobvykle členitý podvozek byly navlečeny nevídané pásy o šířce 1,10m. Část z pojezdových skupin tanku Maus se vyráběla také v plzeňské Škodovce.
První stroj byl zkompletován v červnu 1944. Nedlouho po něm následoval druhý prototyp V2 s motorem DB 517.Oba stroje byly přepraveny na specialních železničních čtrnáctinápravových podvalnících do vojenského testovacího střediska Kummensdorf k jízdním a střeleckým zkouškám.
Jakmile se dějište válečných událostí přiblížilo ke Kummensdorfu, nechalo vedení středisko připravit k boji i oba tanky Maus. Stroje vyrazily k Wunsdorfu, přičemž na křižovatce dnešní silnice č.96 směrem na Topchin zůstal jeden tank stát s poruchou motoru. V zápětí jej bez další úhony ukořistili rudoarmnejští vojáci. Druhý obrněnec byl o několik kilometrů dál vyhozen do povětří.
Do dnešních dob se dochoval minimálně jeden kompletní Maus v legendárním vojenském muzeu v Kubince. Můžeme se však jen dohadovat jestli jde o ukořistěný stroj, nebo o stroj složený z dílů ukořistěných ve zbrojovkách Třetí říše.
Technické údaje:
Posádka: 6 mužů
Hmotnost: 188 000 kg
Rozměry: délka 10 090 mm , šířka 3670 mm, výška 3660 mm
Pancéřování věžě (čelo/boky/záď): 240/200/200mm
Pancéřování korby (čelo/boky/záď): 200/180/160mm
Pohon: letecký dvanáctiválec Daimler-Benz MB 509 nebo vznětový DB 517
Výkon motoru: MB 509 - 895 kW (1200 koňských sil)
Max. rychlost: 20 km/h na silnici 12 km/h v terénu
Dojezd: 300 km po silnici 110 km v terénu
Překonávání překážek: stěny 76 cm, brody 200 cm, stoupání 30 stupňů
Výzbroj: kanón ráže 128 mm KwK 44L/51 s 68 náboji, kanón 75 mm KwK 44 L/36 s 200 náboji, kulomet ráže 7,62 mm
Komentáře
Přehled komentářů
Článek nepřináší žádné převratně nové informace, vše lze dohledat v odborné literatuře, včetně mála autentických fotografií. Neuvěřitelná je jazyková úroveň (pravopisné chyby autora) tzv. diskusních příspěvků. Přimlouval bych se za povinnost předchozího psychiatrického vyšetření každého, kdo hodlá vést veřejné internetové diskuse. Zkrátka - kdo má počítač a klábosnici, tak se musí předvádět.
Pavel Palát, emeritní prof. českého jazyka a historik
11.11.2015
asi to tak nebilo
(Landser33-44, 1. 1. 2009 11:32)Ja sem cital z inich zdrojov ze sa virobili v risi podla prveho ze 5kusov a ini clanok uvadzal az 19-23kusov tak si z tento clanok berem s rezervou!
Re: asi to tak nebilo
(chaos, 26. 3. 2012 22:09)Asi to tak bilo! Tieto počty sú len bývalá nemecká propaganda. Je veľa obrázkov týchto tankov na miestach kde nikdy neboli. Najťažší v boji nasadený tank v 2. svetovej vojne bol Tiger II.
Re: Re: asi to tak nebilo
(Dr. JG, 17. 8. 2015 14:02)Nejtěžší používaný tank byl JgTiger který měl něco kolem 70tun. Tiger II byl o něco lehčí ;)
Pancíř
(něco o pancíři, 16. 6. 2014 20:26)Četl jsem někde že boky a zadní část věže byly pancéřované 210 mm a ne 200 mm a bok korby prý 185 mm ne 180 mm, ale píše se to i to tak nevím. Trochu mě mrzí že alespoň jeden ten tank nebyl nasazen do boje, jenže na druhou stranu bůh ví jak by pak dopadla válka.
ne v boji
(515, 12. 6. 2007 22:26)maus sa nikdy nedockal boja. potvrdzuju to aj dobove fotografie. nemci zostavili jeden funkcny tank ale vyhodili ho vo fabrike do luftu. rusi z neho odtiahli neposkodenu vezu a nacapili ju na este jeden postavany podvozok V-1 tusim. tento stroj potom odviezli do ruska kde aj ostal. bol tusim este jeden ale ten mal len betonovu vezu
Re: ne v boji
(chaos, 26. 3. 2012 22:12)
Presne tak! Ale boli len 2. Tú betónovú vežu zhodili a nahodili tam tú funkčnú.
NIKDY NEBOL NASADENÝ
(chaos, 5. 3. 2012 0:36)Tu sa ukázal totálny nemecký diletantizmus. Vyvíjať a mrhať enormné zdroje na niečo prakticky nepoužiteľné. Neviem odkiaľ to ľudia máte, ale tento tank NIKDY NEBOL NASADENÝ! To že bojoval v Berlíne bola len nemecká propaganda.
PROSÍM
(Janka, 24. 2. 2011 14:46)Prosim mam na vas taku malu prorbu.Mohli by ste ist na stranku europa2.sk a v sekcii Top22 europy2 dat hlas piesni Nelly,T-Pain,Akon-Move that body.Hlasuje sa od 24.2 20:00 do 1.3 12:00.1Hlas na den.Velmi my pomozete kazdym hlasom.Dakujem vam.
nova stranka
(pepe lopez, 6. 7. 2010 13:51)
ludia chodte na www.krvavavojna.estranky.cz je tam vela fotiek
maus
(hrdina ovietskeho zvazu, 22. 1. 2010 22:18)nepodarok zbytocna investicia prostriedkou ,prilis tazky,neovladatelny ,slaby motor,pomala rychlost.dobre ze sa nedockal nasadenia
foto
(_-xXx-_, 15. 6. 2009 22:40)http://www.panzernet.net/panzernet/fotky/tanky/prototypy/005.jpg
Neuvěřitelné!
(Pavel Palát, 11. 11. 2015 16:55)