Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Supertank E - 100

7. 6. 2007

Supertank E - 100

Projekt tanku E-100 byl konkurenční projekt firmy Henschel k tanku Maus , vycházel z návrhu VK 7001 (vylepšeného tanku Tiger II s 128 mm kanónem). 140 tunový tank měl pohánět motor Maybach HL 234 o výkonu 590 kW. Tank měl být vyzbrojen kanónem 12,8 cm KwK 44 L/51 se spřaženým kanónem 7,5 cm KwK 44 L/36,5 a kulometem MG 34 ráže 7,92 mm. Kromě 150 mm kanónu se uvažovalo i kanónu 17 cm KwK 44.

 

Supertěžký tank E-100 (Entwicklungs-typ - vývojový typ) byl nejtěžším strojem z připravované série nových tanku pro německou armádu. Série zahrnovala všechny kategorie tanků od lehkých až po supertěžké. Na rýsovacích prknech vzniklo pět typů a to... E-10 lehký tank hmotnostní kategorie 10-15 tun, E-25 (25-30 tun) bezvěžový stíhač tanků vzhledově připomínající PzJgr 38 Hetzer, E-50 o hmotnosti okolo 50 tun jako nástupce řady PzKpfw IV a PzKpfw V Panther, dále pak E-75 (75-80tun) což měl být těžký tank nahrazující stroje PzKpfw VI Tiger I a Tiger II a nakonec E-100 tank nejtěžší hmotnostní kategorie 130-140 tun. Bezesporu je jasné, že posledně jmenovaný stroj byl ze všech ostatních typů nejméně potřebný. Při předložení projektu kompletní "E" série k posouzení, se však Adolf Hitler díky své posedlosti gigantománií rozhodl dát zelenou pouze supertěžkému E-100.

Vývojové práce započali na počátku roku 1943 ve firmě Adler pod vedením šefkonstruktéra dr. Jensche a již ke konci roku začala stavba prototypu. Ten však nebyl do konce války zkompletován díky neustále snižované prioritě ze strany Waffenamtu (zbrojní úřad) a v dubnu 1945 byl ukořistěn spojeneckými vojáky na zkušebním polygonu Sennelager. V červnu byl tento nedokončený prototyp i s kompletní dokumentací převezen do Velké Británie k detailnějšímu prozkoumaní.

Z technického hlediska byl E-100 pozoruhodný supertěžký tank mimořádné pohyblivosti při velké palebné síle a silném pancéřování, narozdíl od o 49 tun těžšího "couravého" Mause. Za účelem urychlení vývoje byla některá řešení jednotlivých částí konstrukce převzata z těžkého tanku PzKpfw VIb Tiger II. Taktéž věž byla ze stejného důvodu odvozena od věže navrhované původně pro supertěžký tank Mause, - kdy se ještě počítalo s kanónem ráže 150mm nakonec se ale od této verze upustilo - kterou stačilo jen lehce přizpůsobit.

Všechny tanky série "E" měly mít revoluční řešení - počítalo se s umístěním pohonné jednotky do přední části vany a s umístěním hnacích kol do zadní části podvozku. Po zavrhnutí ostatních strojů ze série se rozhodlo nezavádět pro jediný typ tuto novinku a použilo se podle tehdejšího německého standardu, uložení v zadní části stroje a energie motoru byla přenášela na hnací kolo vpředu pomocí hřídele. Kolos měl na každé straně podvozku po osmi zdvojených pojezdových kolech, umístněných v dvouřadovém řazení. Stejně jako u modernějších tanků té doby již nebyly použity kladky, ale vrchní část pásů dosedala přímo na pojezdová kola.

Použité pásy měly šířku 1 000mm, měrný tlak na půdu činil 1,43 kp/cm2 V případě železniční přepravy by bylo nutné i při použití speciálního vagónu - pro jeho velkou šířku a váhu stejně jako u Mause nebylo možné použít standardní vagón - použít přepravní 540mm pásy. Při použití těchto úzkých pásů bylo nutné sejmout těžké postraní pancéřové platy a odmontovat přední části pojezdových kol.

Pohonnou jednotkou byl dvanáctiválcový motor Maybach HL 230 P30 s výkonem 700hp při 3 000 otáčkách (používaný i v tancích Tiger II). Supertěžký stroj byl s tímto motorem silně podmotorován - což byl neduh většiny německých těžkých tanků - a jeho nejvyšší rychlost by činila pouhých 23km/h. Konstruktéři si tohoto nedostatku byli vědomi a pro sériovou výrobu se počítalo s novějším motorem Maybach HL 234, který vybaven turbodmychadlem za stejných otáček dával výkon 1 200hp což umožňovalo kolosu dosáhnout maximální rychlosti o téměř 40km/h. Hodnoty rychlosti jsou pouze vypočítané pro pohyb po silnici, nicméně rychlost při použití druhého jmenovaného motoru byla obdivuhodná zejména v porovnáním s výkonem polovinu vážícího tanku Tiger II.

K použití u obou motorů se jako nejvhodnější ukázala převodovka od stejné firmy, byla to Maybach Olvar 40 12 16 B (používaná i v tancích Tiger II). Umožňovala řadit osm stupňů vpřed a čtyři vzad. Spotřeba pohonných hmot činila 1 000 litů na 100km, což nebylo mnoho v porovnání se stroji Tiger II (750l/100km při 69 tunách ) a Maus (1 400l/100km při 189 tunách). V zadní části trupu za věží se nacházela soustava větráků a sání k motoru krytá nastavitelnými pancéřovými žaluziemi. Taktéž zde byla umístněna dvoumetrová anténa radiostanice Fu 5 která se nacházela na pravé straně korby.

Na zadním čele korby byly instalovány dva výfuky - s ústími zahnutými směrem za vozidlo - chráněné plechovými kryty. Věž jak již bylo řečeno je odvozena od věže tanku Maus . Za zmínku stojí snad jen masivní větrák na stropě, umístěný kousek dozadu od pomyslného středu věže. K otáčení měla být použita hydraulika od původně plánovaného elektromotoru se upustilo. Po stranách věže byly dva pevné průzory. Ostatní zůstalo víceméně stejné, samozřejmě s menšími úpravami které si vyžádalo osazení zbraní větší ráže.

Posádku mělo tvořit šest mužů - velitel, střelec, střelec/nabíječ, nabíječ, řidič a radista/střelec. První čtyři jmenovaní nastupovali do tanku skrz dva poklopy na střeše věže, řidič a radista měli k dispozici lichoběžníkové vstupní poklopy v přední části trupu. V podlaze se také nacházely dva únikové poklopy pro případ nouzového opuštění pod palbou. Zajímavostí je že díky použití kanónu větší ráže při zachování umístnění pohotovostní zásoby munice v zadní části věže (jako u tanku Maus), bylo nutné skládat při boji obě sedačky nabíječů.

Velitel, střelec a řidič měli k dispozici plně otočný periskop, radista jen pevný. Pancéřování supertěžkého tanku E-100 bylo úctyhodné a až na slabší boky trupu stejné jako u tanku Maus. Čelo trupu mělo 200mm, strany po 120mm a zadní stěna 150mm, dno 40mm, strop vany 40mm místy až 80mm. Síla pancíře věže byla vpředu 240mm, po stranách i vzadu pak 200mm, strop 40mm.

Výzbroj byla úctyhodná

Věž měla být osazena kanónem ráže 150mm KwK44 L/38 nebo 174mm (nejspíš by vznikaly obě verze), nalevo pak byl lafetován kulomet MG 42 ráže 7,92mm. Druhý kulomet byl umístěn vpředu u radisty a měl být dodatečně vysunován při boji. Posádka měla mít k dispozici vedle svých osobních zbraní (pistole Walter P 38), také na svou dobu skvělou útočnou pušku StG 44 (Sturmgewehr 44).

V době kdy stroj padl do rukou spojenců byla kompletně dokončena vana spolu s pohonnou jednotkou a vnitřním vybavením. Pásy stejně jako testovací věž (mnohatunové závaží ve tvaru požadované věže) byly nalezeny připravené k montáži, nikdy však již nedošlo k osazení. Supertěžký tank E-100 by byl rozhodně bojeschopnější či použitelnější stroj nežli jeho konkurent tank Maus . Pravdou je že i když pomineme náročnost výroby při tehdejší ekonomické situaci Německa a připustíme rozjetí sériové produkce těchto kolosů, jednalo by se jen o prodloužení agónie prohrávající Třetí Říše.


Porovnání velikostí typu E-100 s tankem Panzer IV.

Technická data tanku E-100
Posádka 6 mužů
Hmotnost 140 000 kg
Rozměry délka 10 200 mm, šířka 4450 mm, výška 3290 mm
Pancéřování 40 až 240 mm
Pohon dvanáctiválec Maybach HL 234
Výkon motoru 590 kW
Max. rychlost 40 km/h na silnici
Dojezd 120 km po silnici
Výzbroj kanon 15 cm KwK 44 L/38 s 50 náboji,
7,5 cm KwK 44 L/36,5 s 200 náboji,
kulomet MG 34 (ráže 7,92 mm
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Názor

(šlejša, 22. 7. 2007 19:31)

já bych to s jeho použitelností neviděl tak valně. Představ si, jak často by takový monstrum různě zapadávalo. Jeho použitelnost na rozmoklým terénu by byla skoro nulová

Suhlasim

(kadlec, 20. 6. 2007 15:55)

Suhlasim s Olafom.Nemcom by velmi nepomohol US letectvo by ho znicilo a nemci uz nemali velke zasoby ropy

Monstrum

(Olaf, 18. 6. 2007 3:46)

Zajímavé jak by se tohle monstrum osvědčilo na bitevním poli. Myslím si, že skvěle, samozřejmě nebýt spojenecké nadvlády ve vzduchu.

dobre

(admin...rauco, 10. 6. 2007 21:31)

good clanok dufam ze si to myslia aj ostatny... :)