Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Condolised B- 24 liberator

30. 9. 2006
Consolidated B-24 Liberator

 Dálkový bombardér B-24 Liberator byl jedním z nejvýznamnějších letadel v celé historii letectví. Oproti svému předchůdci B- 17 nepředstavoval žádné podstatné zlepšení a dokonce byl - pokud jde o vlastnosti motorů, celkovou stabilitu a řízení - horší a pro průměrného pilota těžko zvládnutelný. Ve své době byl rovněž nejkomplikovanější a nejdražší letoun na celém světě. Přesto bylo Liberatorů postaveno víc, než kteréhokoli jiného amerického letadla, sloužily na všech válečných frontách a u 15 spojeneckých národů.

Už projektem byl B-24 zvláštní - dlouhé křídlo bylo umístěno nad prostornými pumovnicemi, mělo výborné vlastnosti, což spolu s velkou kapacitou nádrží poskytovalo letadlu delší dolet než kterémukoli jinému tehdejšímu stroji. Díky tomu ovšem musely být zvlášť dlouhé podvozkové nohy, které se zatahovaly pomocí elektromotorů.
První verze sloužící u RAF byly shledány nezpůsobilými boje a byly nasazeny jako dopravní LB-30A. Lepší verzí byl až Liberator I s dvojicí pevných 20mm kanónů. Model B-24C (britský Liberator II) měl už lepší střelecké věže a sloužil jako bombardér na Středním východě. První verzí vyráběnou v masovém měřítku byl až Liberator B-24D s novými motory v gondolách s oválným průřezem, který nesl více paliva a zbraní a pro RAF představoval stroj, s nímž bylo možno vyhrát bitvu o Atlantik - dokázal totiž zasahovat proti ponorkám i ve vzdálenostech, kam se jiný pozemní britský stroj dostat nemohl.
Nejvíce se vyrobilo verzí G,H a J (námořní PB4Y a RAF B.VI a GR. VI), které měly čtyři střelecké věže. Dále se vyráběly i verze L a M, N s jedinou kýlovkou, naváděcí a transportní letoun CB-24 i ryze dopravní jako např. C-87 Liberator Express.

Stručná charakteristika B-24J
Základní funkceBombardér s dlouhým doletem
VýrobceConsolidated Vultee Aircraft Corporation (Convair)
Další výrobciDouglas, Ford a North American Aviation
PohonČtyři 14válcové dvouřadé hvězdicové motory Pratt&Whitney R-1830-65 Twin Wasp
Výkon4x 1200 HP4x 895 kW
Rozpětí110 ft33,53 m
Délka67,2 ft20,47 m
Výška18 ft5,49 m
Plocha křídel1048 sq ft97,36 čtv. m
Hmotnostprázdná36 500 lb16 556 kg
max.71 200 lb32 296 kg
Max. rychlost290 mph467 km/h
Poč. stoupavost899 ft/min274 m/min
Dostup28 000 ft8 535 m
Dolet2100 mil3380 km
Výzbroj10x 12,7mm kulomet, až 5806 kg bomb
Posádka10-12
První let29. prosince 1939
Datum výroby1943
Cena jednoho stroje366 000 dolarů (B-24D)
Vyrobeno celkem19 256
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

B 24

(Jarda, 9. 9. 2009 19:15)

Jasně,B 29 byl taky super,ale moc toho nenalétal, černou práci odlétali B 17 a B 24

,,,

(Kiko, 22. 7. 2009 10:03)

Samo Liberator nebol najlepši radšej B29 Suprfortres

311

(Jarda, 20. 5. 2009 21:36)

Velmi dobrá otázka,o tom jsem nikde nikdy nečetl,a to si myslím,že toho mám hodně přečteno

Kde su?

(AIR, 16. 4. 2009 14:09)

Kto vie kam sa stratili /predali/ stroje na ktorych doletela 311-ka s Anglicka?

liberator

(zdeno, 9. 3. 2009 22:55)

poznam ho.lietali na nom nasi piloti v 2 sv.vojne

Liberátor-osvoboditel

(Jarda, 30. 12. 2008 22:05)

Je to opravdu nejlepší bombardér,super tvary,doporučuji koupit plastik model v měřítku 1/72 to je prostě nádhera,B 24 nazdar

ano

(peto2x, 21. 7. 2008 23:24)

musým ta opravit vzlietlo zlietadlovej lode ale nebol to b 24 liberátor ale boli to dvojmotorove bombardery b 25 mitchel pri nálete na tokio 1942 pod velením kapitána dolitla.

STRASTRUDERS

(KUBO, 3. 6. 2008 17:48)

LIBERATOR JE MOJE NAJ LIETADLO

super

(matec, 11. 3. 2008 13:02)

ten bonbarderie suuupper americani vedeli ako na to :)))

ano,,,

(qvv, 7. 12. 2007 17:49)

suhlasim,odlepit take čereslo od zeme,,,počul som, ze vraj dokazalo vzlietnut aj z lode na takej kratkej vzletovej drahe...ktovie co je na tom pravda

paráda

(samko, 11. 11. 2007 12:01)

Najlepší bonbarder aky som videl.